Cykelistens Nærdødsoplevelse

Der er mange billister der kører hensynsløst overfor cykelister, men der er også mange cykelister der kører hensynsløst overfor sig selv.

Når en bil mødes med en cykel under de værste omstændigheder, så er det altid cyklen der bliver taberen. Nok bliver billisten dømt, men cykelisten må lade livet. Burde cykelisterne ikke have noget mere omsorg for sig selv?

Det sker heldigvis tit, at det kun er tæt ved at nogen kommer til skade. Det kan kaldes "near miss" som man gør indenfor luftfart, men "nærdødsoplevelse" er vel mere fængende i denne sammenhæng.

Situation 1 - Billistmorder

Der er grønt lys i lyskrydset. Cykelisten er på vej til lyskryds og billisten overhaler og kommer først til krydset. Afstanden fra bil til kantsten er ca. 1½ meter. Billisten kører frem til krydset og overhaler cykellisten. Billisten blinker til højre og bremser ned. Cykellisten kører højre om bilen og er ved at blive påkørt i krydset.

Billistens fejl

Loven siger at bilen skal køre helt ind til kantsteenen ved højresving.

Cykellistens fejl

En cykellist der ser en bil blinke til højre, og selv skal lige ud, bør undgå at komme på højre side af bilen.

Skyld

Var der sket et uheld ved denne situation, var det alene billistens skyld. Havde billisten sørget for mindre afstand til kantsten, havde der ikke være nogen situation.


Powered by: Linux, Apache, Hans Schou

ISO/IEC 15445