Forside Hvad er e-mærket? Hvem er e-mærkede? Kontakt Presse Partnere In English
e-mærkets værdier
Sikre betalinger
Ingen SPAM
Forbrugerbeskyttelse
Behandling af personoplysninger
Sikkerhed på nettet
Gode råd om e-handel


Indsigelsesordningen

VEJLEDNING OM INDSIGELSE MOD TRANSAKTIONER FORETAGET PÅ INTERNETTET VED BRUG AF I DANMARK UDSTEDTE BETALINGSKORT


Denne vejledning er udarbejdet af e-handelsfonden.

I henhold til Forbrugerombudsmandens retningslinier vedrørende fjernsalg m.v. i betalingssystemer med betalingskort (december 1996), har en indehaver af et betalingskort, fx et Dankort, mulighed for at gøre indsigelse mod, at et givent beløb er trukket fra kortholders konto i forbindelse med anvendelse af betalingskortet som betalingsmiddel på Internettet.


Forbrugeren kan altid gøre indsigelse, såfremt der er trukket et beløb fra forbrugerens konto og forbrugeren kan godtgøre:

- at han ikke har modtaget varen
- at han har været udsat for et misbrug af sine kortoplysninger
- at han har fortrudt købet inden han har modtaget varen ved f. eks. at nægte at modtage den eller undlade at afhente den på posthuset
- at der er trukket et højere beløb end forbrugeren havde godkendt ved bestillingen


Forbrugeren skal gøre indsigelsen ved at henvende sig til udstederen af betalingskortet, hvilket oftest er forbrugerens pengeinstitut. Pengeinstituttet skal hjælpe forbrugeren med at udfylde en indsigelsesblanket og herefter skal pengeinstituttet uden yderligere stillingtagen til indsigelsen tilbageføre beløbet til forbrugeren.


Der gælder ingen særlige frister for, hvornår en sådan indsigelse kan rettes mod pengeinstituttet. Udgangspunktet er de almindelige gældende regler for forældelse og her er hovedreglen 5 år. Det er klart at forbrugerens passivitet og omstændighederne i øvrigt kan have en betydning på indsigelsens berettigelse, og der skal derfor i hver sag foretages et konkret skøn. Pengeinstituttet kan imidlertid ikke som udgangspunkt afvise forbrugerens ønske om indsigelse.

Bemærk: Reglerne om indsigelsesretten har til formål at regulere situationer, hvor gennemførelsen af en betalingstransaktion i praksis stiller kortindehaver ringere end den forbruger, der betaler pr. efterkrav eller ved brug af et indbetalingskort, der følger med en leveret ydelse.

Det følger ikke af retningslinierne, at kortindehaver skal stilles bedre end andre forbrugere ved køb af tilsvarende ydelser, blot fordi købet er foretaget via Internettet. Formålet har ikke været at beskytte kortindehaver i tilfælde af betalingsmodtagers konkurs. (Dette følger bl.a. af Pengeinstitutankenævnets praksis). Hvis man derfor f.eks. har købt en koncertbillet, et kursus eller lign. på Internettet, vil man ikke kunne gøre indsigelse mod transaktionen, hvis arrangementet aflyses  pga. konkurs. Dette skyldes at kortindehaveren her ikke er stillet ringere end den forbruger, der har købt billetten eller kurset i den fysiske verden.

Hvis man som forbruger føler sig uretmæssigt behandlet som følge af at et pengeinstitut ikke har overholdt gældende regler, er der mulighed for at klage til Pengeinstitutankenævnet