This is G o o g l e's cache of http://www.hjemmeundervisning.dk/node/196 as retrieved on 28 Mar 2008 18:10:54 GMT.
G o o g l e's cache is the snapshot that we took of the page as we crawled the web.
The page may have changed since that time. Click here for the current page without highlighting.
This cached page may reference images which are no longer available. Click here for the cached text only.
To link to or bookmark this page, use the following url: http://www.google.com/search?q=cache:_xrpvyVT6FIJ:www.hjemmeundervisning.dk/node/196+site:hjemmeundervisning.dk&hl=da&ct=clnk&cd=51&gl=dk


Google is neither affiliated with the authors of this page nor responsible for its content.

HU gør børn asociale og overbeskyttede

chlor
Tilmeldt: 2008-03-14
User is offline
HU gør børn asociale og overbeskyttede

Vi er endnu ikke startet på hjemmeundervisning, men har luftet tanken for nogle af folk vi møder.

En holdning vi har mødt hos flere, er at de mener at vi gør børnene overbeskyttede og de lærer ikke at omgås andre børn, ved at undervise dem hjemme. Nu er vort nr 2 barn ikke altid særlig rar overfor sin storesøster, så jeg siger for sjov at hun så kan gøre det ud for mobberen, således at børnene "får det mobning de har behov for", når nu folk mener at børn har behov for den slags. Vi har 3 børn og planlægger andre aktiviteter med dem hvor der er flere børn, fx ridning, spejder etc. Der bor masser af børn i området, så det burde heller ikke være noget problem. Hvis vores store pige har behov for intriger, så kan vi jo bare invitere 2 veninder hjem samtidigt Laughing

I andre møder vel de samme fordomme, men hvordan er det i virkeligheden? Kan børn begå sig i et gymnasie, når de er blevet beskyttet hele livet?


morten
Tilmeldt: 2008-01-16
User is offline

hejsa,

nu kan man jo så diskutere, hvor meget gymnasiet adskiller sig fra folkeskolen. Jeg har ofte haft på fornemmelsen, at det først er på de videregående uddannelser, at der er grobund for et nogenlunde konstruktivt undervisningsmiljø - vel mest pga. den relative frihed et universitet byder eleverne i forhold til gymnasiet, hvor eleverne jo dybest set konfronteres med de samme autoritære lænker, som de kender fra folkeskolen.

Mht. socialisering, så er det jo en gammel traver - du får den jo allerede smidt i hovedet, hvis du ikke smider din baby i vuggestue. Vi er også blevet tudet ørerne fulde af det lige siden, vi valgte al form for udepasning fra. Det er absurd men efter min mening blot et af mange kunstige argumenter, der er opstået for at bibeholde institutionaliseringen.

Alt hvad man støder på ved at granske udenlandske erfaringer er, at børn og unge med en baggrund i hjemmeundervisning oftest klarer sig udemærket på de videregående uddannelser og generelt i sociale sammenhænge. Eneste "ulempe" er vistnok ofte, at de er hurtigere modne end deres institutionaliserede medborgere...

Nu vil jeg ikke hermed sige, at sociale sammenhænge er uvigtige. De fleste mennesker trives jo nok bedst med en eller anden form for social omgangskreds. Jeg tror dog, at friheden til at vælge, hvilken omgangskreds, man har lyst til at begå sig med - og ikke mindst hvor ofte - er vigtigere end hvor stor kredsen er.

Vores Bjørn på 4 år er rigtigt glade for de venner han har fået efter vi er flyttet til Helsingør, men der er perioder, hvor han helst vil være sammen med os, og da er det en kæmpe fordel, synes jeg, at han ikke er tvunget til at være "social".

Aslaug Winge
Tilmeldt: 2008-02-29
User is offline

Hej Chlor

Den holdning har jeg også mødt. Vi har kun udervist min søn hjemme i et par mdr, så jeg kan ikke udtale mig om de mere langstrakte konsekvenser. Dog opdagede vi, at han blev mere udadvendt og social, end han var mens han gik i skole, hvor han alligevel ikke legede overdrevent meget med de andre børn, hverken på skolen eller herhjemme. Han går til Aikido og leger med børnene i området, så den umiddelbare sociale kontakt er fin, men på lang sigt, ved jeg ikke om det er holdbart. Jeg tror aldrig der kommer noget godt ud af at omgås mobbere. Men hvis det er en god skole der tager konflikterne op, så børnene lærer at håndtere mere komplekse sociale problemstillinger, og lærer at indgå i et større sammensat miljø, så kunne skolen nok lære en at få noget positivt ud af det, men jeg tror også at man kan lære de sociale spilleregler og hierakiske snoretrækkerier alligevel.

Vi voksne omgås heller ikke andre mennesker bare for at gøre det, men kun hvis vi får noget ud af det på det personlige eller intellektuelle plan. Med mindre man har et arbejde, hvor man bliver nødt til at omgås folk man ikke bryder sig om, men det tror jeg også er usundt. Hvis det er den slags man vil, så er det jo rigtigt, at skolen har lært en at omgås folk man ellers aldrig gad være involveret med.

Vi er nok bare blevet vant til i samfundet, at der næsten kun er en rigtig måde at leve på, vi stræber efter et normalt liv, og det er jeg i bund og grund uenig i. Fra samfundets synspunt er det bedst hvis så mange så muligt er ude at arbejde mens ungerne passes, så økonomien blomstrer, men er det også det bedste for det enkelte menneske?

En anden måde at blive undervist eller leve på, indeholder nogle andre værdier og problemer, men hvis det liv passer en bedst, vil man/barnet også blive bedre til at navigere i det, end hvis man vælger et liv der passer bedre til andre. Så derfor tror jeg, at man skal undersøge sine drømme og se for egen hånd, om skrækscenarierne er virkelige eller bare borgernes generelle ideer.

MVH Aslaug. Jeg er mor til to drenge. Birk på 4 og Ragn på 7 år, hvor den ældste hjemmeundervises, indtil vi finder en socialt udviklet skole med ægte undervisningdifferentiering.

Ina
Tilmeldt: 2008-02-14
User is offline
chlor skrev:

Vi er endnu ikke startet på hjemmeundervisning, men har luftet tanken for nogle af folk vi møder.

En holdning vi har mødt hos flere, er at de mener at vi gør børnene overbeskyttede og de lærer ikke at omgås andre børn, ved at undervise dem hjemme. Nu er vort nr 2 barn ikke altid særlig rar overfor sin storesøster, så jeg siger for sjov at hun så kan gøre det ud for mobberen, således at børnene "får det mobning de har behov for", når nu folk mener at børn har behov for den slags. Vi har 3 børn og planlægger andre aktiviteter med dem hvor der er flere børn, fx ridning, spejder etc. Der bor masser af børn i området, så det burde heller ikke være noget problem. Hvis vores store pige har behov for intriger, så kan vi jo bare invitere 2 veninder hjem samtidigt Laughing

I andre møder vel de samme fordomme, men hvordan er det i virkeligheden? Kan børn begå sig i et gymnasie, når de er blevet beskyttet hele livet?

Hej!

Skal børn mobbe hinanden? Det mener jeg ikke, absolut nej. Børn skal lære at omgåes hinanden på en fornuftig måde. Folkeskolen er et rigtigt godt sted hvis man er med på den vogn, der hedder mobning.

Mine drenge er daglig i kontakt med andre unge i deres egen alder, som hader deres skoler så meget, fordi de ikke kan få lov at være dem de gerne vil være. Det er jo forfærdeligt at jeg som mor ofte må tage en snak med mine drenge fordi de ikke forstår hvorfor deres kammerater befinder sig i sådan noget.

Med hensyn til det sociale. Så har mine drenge aldrig været så sociale som de er nu, efter vi tog dem ud af skolen. Vi har mødt løftede pegefingre fra fx. vores handicaprådgiver og skolepsykologen. Men de uddannet til at have en holdning, som gør at vi alle skal kunne fungere i vores åh, så sociale samfund. Fra vores nærmeste familie og venner er vi til gengæld blevet bakket op om det vi har gjort.

Jeg tror på at man kan det man vil, på det tidspunkt man er parat til at tage et skridt videre. Og det gælder også hvis man vælger gymnasie eller lign. skoleuddannelse. Mine drenge er et eks. på det. De udvikler sig i takt med at det de interessere sig for, får dem til at gå et skridt videre. Det har deres udvikling vist gennem de sidste to år.

Jeg tror på at trygheden som vi forældre giver vores børn er med til at bane vejen til at de vil blive velfungerende, sociale mennesker. Den tryghed kan de ikke få i folkeskolen!

Hilsen Ina

 

chlor
Tilmeldt: 2008-03-14
User is offline

På baggrund af disse kommentare, er det nu gået op for mig at kostskole er en rigtig dårlig idé. Det er så langt fra hjemmeundervisning (HU) som man kan komme, og det er bestemt ikke det vi vil.

Når nogen postulere noget, prøver jeg ind imellem om det modsatte postulat holder vand. Det kunne være: "Børn har godt af at omgås andre børn" - og så det modsatte. Det blev så i dette tilfælde til at "Børn har godt af at gå på en kostskole, hvor de endnu mere omgås andre børn". Jeg har imidlertid aldrig læst noget jeg fandt positivt om kostskoler, hverken på http://www.herlufsholm.dk/ eller http://www.tvind.dk/

Jeg er blevet mere overbevist om at HU er det rette for vor familie.

Jeg faldt iøvrigt over denne engelske beskrivelse:
"How To Start Homeschooling"
http://www.geocities.com/Athens/8259/how.html
Specielt afsnittet: Schools were never meant to be a place to "teach" social skills.