This is G o o g l e's cache of http://www.hjemmeundervisning.dk/forum/litteratur as retrieved on 19 Mar 2008 20:04:47 GMT.
G o o g l e's cache is the snapshot that we took of the page as we crawled the web.
The page may have changed since that time. Click here for the current page without highlighting.
This cached page may reference images which are no longer available. Click here for the cached text only.
To link to or bookmark this page, use the following url: http://www.google.com/search?q=cache:avn--NH19awJ:www.hjemmeundervisning.dk/forum/litteratur+site:hjemmeundervisning.dk&hl=da&ct=clnk&cd=60&gl=dk


Google is neither affiliated with the authors of this page nor responsible for its content.

Litteratur

skibsby
Tilmeldt: 2008-03-01
User is offline
Litteratur

Så er jeg tilbage på hjemmeundervisning.dk efter at have rodet lidt rundt i password/adgangskode ( tak til Morten for dit svar, jeg havde ikke kigget i `masseforsendelser´før i dag  :).

 

Jeg iler med at anbefale en bog med titlen ´1632 lussinger´, skrevet af Erling Faurbye. - Læste en anmeldelse af bogen i Weekendavisen for uge 9 (29. febr - 6. marts), side 14.

 

Et lille uddrag:   - "Det, der sker på Erhvervsskolen, er mishandling. I forvejen har de spildt deres år i folkeskolen," siger tidligere lektor Erling Faurbye, der vil gennemføre en revolution."

 - "Vi har for mange generalister, bureaukrater og kontorchefer i dette land, folkeskolen er en kontorchefskole, og den og resten af os er håbløst bagud i forhold til den eksplosion af viden, det big bang, vi har haft, hvis omfang vi ikke begriber, mener Faurbye og slår over i historien om Emil :

"Han har været til samtale med læreren sammen med sine forældre. De synes, det gik godt. Nu kommer der til at stå i elevplanen, at drengen skal tale mindre i timerne og koncentrere sig mere om tysk. Det er jo pløkhamrende åndssvagt.  

Jeg ville have gjort det modsatte. Sagt til drengen: Læg det tyske på hylden, og lad os se på noget med at køre go-cart eller måske noget med astronomi, og når han har fået overskud fra at kunne noget, kan vi - måske - tage tysk op igen. Og hvad angår det med at snakke i timerne, så er det et symptom på, at han befinder sig i noget, der keder ham. Børn, der er optaget af undervisningen, taler ikke ved siden af. Men eksemplet demonstrerer min hovedtanke : Folkeskolen fokuserer på  vores fejl og mangler i stedet for på det, vi er gode til."

 

 - "Den sociale skole er et behov, de voksne selv har skabt. Mine elever har altid været blottet for racisme, åndshovmod og snobberi. Det er noget, voksne finder på. Det er lærerne og skolen, der skaber problemerne ved at fratage børnene deres mest elementære frihedsrettigheder. Får de frihed til selv at vælge, bliver de også bedre til selv at lære. Og jeg taler ikke om ansvar for egen læring. Jeg taler om, at når mennesker beskæftiger sig med noget, de finder interessant, så samarbejder de helt af sig selv." 

Glæder mig til selv at læse bogen snart . .

Hilsen Susanne J.

 

 

 


Ina
Tilmeldt: 2008-02-14
User is offline

[quote=skibsby]

Så er jeg tilbage på hjemmeundervisning.dk efter at have rodet lidt rundt i password/adgangskode ( tak til Morten for dit svar, jeg havde ikke kigget i `masseforsendelser´før i dag  :).

 

Jeg iler med at anbefale en bog med titlen ´1632 lussinger´, skrevet af Erling Faurbye. - Læste en anmeldelse af bogen i Weekendavisen for uge 9 (29. febr - 6. marts), side 14.

 

Et lille uddrag:   - "Det, der sker på Erhvervsskolen, er mishandling. I forvejen har de spildt deres år i folkeskolen," siger tidligere lektor Erling Faurbye, der vil gennemføre en revolution."

 - "Vi har for mange generalister, bureaukrater og kontorchefer i dette land, folkeskolen er en kontorchefskole, og den og resten af os er håbløst bagud i forhold til den eksplosion af viden, det big bang, vi har haft, hvis omfang vi ikke begriber, mener Faurbye og slår over i historien om Emil :

"Han har været til samtale med læreren sammen med sine forældre. De synes, det gik godt. Nu kommer der til at stå i elevplanen, at drengen skal tale mindre i timerne og koncentrere sig mere om tysk. Det er jo pløkhamrende åndssvagt.  

Jeg ville have gjort det modsatte. Sagt til drengen: Læg det tyske på hylden, og lad os se på noget med at køre go-cart eller måske noget med astronomi, og når han har fået overskud fra at kunne noget, kan vi - måske - tage tysk op igen. Og hvad angår det med at snakke i timerne, så er det et symptom på, at han befinder sig i noget, der keder ham. Børn, der er optaget af undervisningen, taler ikke ved siden af. Men eksemplet demonstrerer min hovedtanke : Folkeskolen fokuserer på  vores fejl og mangler i stedet for på det, vi er gode til."

 

 - "Den sociale skole er et behov, de voksne selv har skabt. Mine elever har altid været blottet for racisme, åndshovmod og snobberi. Det er noget, voksne finder på. Det er lærerne og skolen, der skaber problemerne ved at fratage børnene deres mest elementære frihedsrettigheder. Får de frihed til selv at vælge, bliver de også bedre til selv at lære. Og jeg taler ikke om ansvar for egen læring. Jeg taler om, at når mennesker beskæftiger sig med noget, de finder interessant, så samarbejder de helt af sig selv." 

Glæder mig til selv at læse bogen snart . .

Hilsen Susanne J.

 

 

 

[/quote] Hej

Så sandt som det er sagt! Folkeskolen er kun for stærke elever.

Hilsen Ina