Skattejagt - Bispebjerg Kirkegård - 2011-03-13

2011-03-13 lavede jeg en skattejagt med børnene. Det kan gøres på mange måder, så her er en præcis beskrivelse af hvordan lige netop denne skattejagt foregik.

Kopi

Hvis du vil have en kopi af denne skattejagt, skal du give følgende til børnene:

Til forældre helt uden stedssans har jeg tegnet ruten ind på Google Maps: Skattejagtruten (google maps) . Det er så også her posterne skal lægges ud.

Licensen for brug er cc-by-sa-2.5, og hvis du finder på nye idéer hører jeg dem gerne, men du er altså ikke forpligtiget til give mig dem, kun dem som du giver din skattejagt til.

Motivation

Martha på 7 år ville gerne lære at bruge et landkort til at finde vej, og havde spurgt hvornår man lærer det i skolen. Det tror jeg ikke man gør, så det kunne blive hvornår det skulle være. Vi kunne så tage et kort og gå lidt rundt på må og få, eller det kunne blive med mål og med. Skattejagt er en mulighed. En skattejagt giver også mulighed for at mindre børn kan være med, så flere mål kunne blive indfriet samtidigt.

Mål med skattejagten

Det lyder lidt for ambitiøst, men det gik rent faktisk rigtig godt.

Valg af områdetype

Byzone eller åbent land/skov? I en by er der kort vej mellem to hjørner, så det giver en kortere gå- eller cykeltur, så det blev valget. En anden tur der kunne bruges med en fritløbende 3-årig uden frygt og dadel er trafiklegepladsen (google satelite), men valget faldt på det noget sværer Bispebjerg Kirkegård (google satelite), hvilket også giver en mulighed for at tale om de døde. Det kan man også kan på trafiklegepladsen, men det bliver en kende mere morbidt.

Fordelen ved et byområde er at afstande er korte og man kan gå fra post til post. Har man cykel, kan man fx vælge at bruge en skov der er lidt større. For større børn kan man også bruge Bispebjerg Kirkegård på cykel, og så udnytte hele området.

Gennemgang af ruten

beskrivelsen står at man skal starte ved stjernen.

  1. Herefter lagde jeg vægt på at det var nemt at finde den første post. Den var palceret på en stolpe, og kunne ses på 20m afstand.
  2. Post B var på den anden side af bygningen, så man skulle lige gå rundt om bygningen før man fik øje på den.
  3. Post C var i det vildnis der kaldes Cirklen. Her måtte jeg fremhæve at godt nok stod vi på en roundel, men begrebet Cirklen var lige ved siden af - se teksten på kortet.
  4. Post D var nem. Nu havde de alle lært at de skulle skanne området omkring der hvor de kom til, og så vil de finde posten. Edith på 4 spørger undervejs sin storesøster "Tror du den er oppe i klokken", men det tror kun ikke. Den er i fodhøjde.
  5. Post E, der skulle vi gå et stykke uden meget "landkending", så jeg lagde tryk på hvor langt vi skulle gå, og hvad der var på kortet som vi kunne se når vi nåede frem. Posten var placeret på bagsiden af skraldespanden, men nu havde de lært det og fandt den hurtigt.
  6. Skatten blev fundet af den mindste, der straks gik igang med at udforske området uden at tage notits af de regneopgaver der også skulle udføres. Hun anede ikke hvad hun havde fundet, men råbte begejstret at hun havde fundet en håndtaske (det var en kuffert) imellem træerne.

Brug af kompas

Et kompas kan bruges på flere måder, og her er så en af dem:

  1. Læs instruktionen "Gå mod 120grad"
  2. Drej den sorte ring, så 120grad er ud for den hvide streg (den hvide streg er svær at se på fotoet, men nem at få øje på når man drejer ringen)
  3. Hold kompasset frem for dig, og drej dig selv indtil magnetviseren flugter med den rød-sorte pil i bunden
  4. Følg nu retningen som den sorte pil viser (den der går igennem forstørrelsesglasset)

Erfaring

Det meste af Bispebjerg Kirkegård ligger skævt i forhold til øst/vest. Selve kirken ligger selvfølgelig Øst/Vest som den skal, og den lige vej fra kirken til krydset Rådvadsvej/Mosesvinget, går da også øst vest (ellers ville man ikke kunne se kirken op igennem alléen). Så jeg havde på beskrivelsen skrevet gå mod syd, hvilket ikke var rigtigt. På et spejderkompas er der 400grad hele vejen rundt. Så retningen syd er 200grad. Den rigtige retning er mere henad 190grad, men det kunne ikke aflæses på kompasset, for der var 20grad imellem hvert tal. Efter 2 observationer bemærkede Martha på 7 (med stor moro), at hvis vi fulgte kompasset, så ville gå ind i muren. Så måtte jeg forklare at kirkegården ligger en anelse skævt i forhold til nord/syd, men så lidt at det ikke betød så meget.

Bispebjerg kirkegård blev anlagt 1903, og Grundtvigs Kirke blev påbegyndt 1921. Havde det været omvendt, havde kirkegården nok været rettet mere ud til en øst/vest retning.

Afstande

På det udleverede kort er der en linje der viser 150m. 90m er ca. bredden af en fed mands tommelfinger, så vi brugte min muskuløse tommeltot til at måle med. Når vi skal igang med forholdsregning, tager vi en lineal med, og et målehjul med triptæller..

Foto fra dagen

BilledeBeskrivelse
Det udleverede materiale: Kort og beskrivelse.
Hjælpemidler: Pen, GPS, Kompas og lommeregner. Bemærk at der ikke er mere strøm på GPS'en, så den fik vi ikke brugt.
Klar til afgang.
Så er vi nået til krydset på kortet (Rådvadsvej/Mosesvinget).
Lige indenfor de store indgange, er der oversigtskort.
..og det kort vi har fået fra kikegårdskontoret, ligner det andet.
Det er ikke så nemt at se, men børnene ville gerne have vi tog billeder af de gule anemoner.
Post A sad på stolpen, og kunne ses på 20m afstand. Så vidste børnene hvordan de så ud, og hvad de skulle lede efter.
Post A var et nemt regnstykke, som Martha klarede uden at lægge sammen i kolonner.
Post B, ved hovedindgangen til Nordre kapel.
Post C, ved Cirklen.
Dagmar spænede rundt og inspiserede alting.
Og flere blomster. Vintergækker.
Post D ved klokken.
Der skulle ledes lidt mere her. Er den mon oppe i klokken, spurgte Edith. Det mente Martha ikke.
Der var den jo.
De ser på noget - et-eller-andet.
Post E bag skraldespanden.
Jeg nåede ikke at tage et billede af Dagmar, der inden jeg havde fået sagt at de skulle lede imellem træerne, havde fundet "en håndtaske derinde".
..eller nok nærmere en kuffert.
Alle sedlerne blev lagt op, og skrevet i kolonner. Vi tog den dog på regnemaskinen. Så kunne låsen med den 3-cifrede kode lirkes op. Er man en rigtig skrap lærer, og børnene regner forkert, så må de starte helt forfra. Så er det godt at have samlet alle sedler sammen, så man har alle regnestykker, og kan prøve igen.
Og byttet kunne hives ud.
En dåse slik.
Rum uden lås bliver også undersøgt.
Dåsen er svær at få op.
Rovet deles i 5, ligesom piraterne. Kaptajnen fik dobbelt, og en del til de andre.

Powered by: Linux, Apache, Hans Schou

ISO/IEC 15445