Kapitel 1
Stempelpligten
§ 1. Der svares stempelafgift til statskassen, såfremt dokumentet er omfattet af en af følgende numre:
1) Skadeforsikringsdokumenter, der oprettes her i landet.
2) Forsikringsdokumenter vedrørende direkte tegnede forsikringer i skadeforsikringsselskaber, for hvilken risikoen er placeret her i landet, uanset hvor de oprettes.
3) Forsikringsdokumenter vedrørende direkte tegnede forsikringer i skadeforsikringsselskaber, når parterne er hjemmehørende her i landet, og dokumentet er underskrevet her i landet, medmindre ingen del af præmien skal betales her i landet.
Stk. 2. Såfremt risikoen efter stk. 1 er placeret i en anden stat, der er omfattet af aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, er dokumentet ikke stempelpligtigt her i landet, uanset hvor det oprettes.
Stk. 3. Indtræder et andet forsikringsselskab eller indtræder en ny forsikringstager i forsikringsforholdet, stemples dokumentet herom efter reglerne for stiftelse af et nyt retsforhold.
§ 2. Stempelpligten for en skadeforsikringspolice indtræder på tidspunktet for policens udstedelse, jf. dog § 64, stk. 2.
§ 5. Påtegninger på tidligere oprettede dokumenter er stempelpligtige efter samme regler som selvstændige dokumenter.
§ 7. Tilbud er ikke stempelpligtige. Skriftlig accept af et tilbud er stempelpligtig, hvad enten tilbuddet er afgivet skriftligt eller ej.
Stk. 2. En parts skriftlige bekræftelse af en mundtlig aftale er stempelpligtig.
Stk. 3. Telegrafiske meddelelser og fjernskrivermeddelelser betragtes ikke som skriftlige.
§ 8. Et dokument er stempelpligtigt, selv om den aftale, det vedrører, er betinget. Stempelpligten bortfalder ikke, fordi aftalen ophæves eller ikke opfyldes.
§ 9. Afgørende for et dokuments stempelpligt er det retsforhold, som dokumentet vedrører, og dokumentets betegnelse og form er for så vidt uden betydning.
Stk. 2. Vedrører et dokument flere selvstændige retsforhold, der hver for sig medfører stempelafgift, svares afgift for hvert retsforhold.
§ 10. Opretter parterne i et retsforhold samtidig flere dokumenter vedrørende dette, skal kun et af dokumenterne stemples. Stempelafgiften beregnes efter samme regler, som hvis samtlige bestemmelser havde været optaget i ét dokument.
Stk. 2. Opretter parterne i et retsforhold senere et nyt dokument vedrørende dette, er det nye dokument stempelfrit, hvis de bestemmelser, som det indeholder, kunne have været optaget i det første dokument, uden at stemplet for dette skulle være forhøjet. I øvrigt skal det nye dokument stemples med det beløb, hvormed stemplet for det første dokument skulle være forhøjet.
Stk. 3. Oprettes det nye dokument, inden det første er stemplet og inden udløbet af dets stemplingsfrist, skal kun det nye dokument stemples. Stempelafgiften beregnes på grundlag af retsforholdet efter oprettelsen af det nye dokument, men skal dog mindst udgøre det beløb, som det første dokument skulle være stemplet med.
§ 11. Et dokument, der ikke stemples eller stemples med nedsat afgift, fordi det slutter sig til et andet dokument, skal indeholde oplysning om stemplet til dette.
Stk. 2. Bekræftede genparter af stempelpligtige dokumenter skal forsynes med påtegning om det stempel, der er anvendt til dokumentet. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse med hensyn til ubekræftede genparter, der fremlægges for en ret eller vedlægges en ansøgning til en offentlig myndighed.
Kapitel 2
Stempelafgiftens beregning
§ 13. Er det beløb, der skal betales afgift af, angivet i fremmed valuta, skal der ved afgiftens beregning ske en omregning til danske kroner. Ved omregningen skal benyttes den af Nationalbanken fastsatte officielle middelkurs på tidspunktet for policens udstedelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Er det beløb, der skal betales afgift af, angivet i euro, skal den afgiftspligtige ved omregningen anvende valutakursen på tidspunktet for policens udstedelse eller den toldkurs (periodekurs), der gælder for dette tidspunkt, jf. artikel 18 i Rådets forordning 2913/92 af 12. oktober 1992 for indførelse af en EF-toldkodeks. Forsikringsselskabets valg mellem de i stk. 1 og 1. pkt. nævnte omregningskurser er bindende for en periode på mindst 2 år.
§ 16. Såfremt værdien af de ydelser, hvoraf stempelafgiften skal beregnes, ikke fremgår umiddelbart af dokumentet, skal parterne angive værdien efter bedste skøn.
Stk. 2. Har parterne forsømt den foreskrevne værdiangivelse, er parterne ikke enige om værdiangivelsen, eller er parternes angivelse af værdien efter stempelmyndighedens skøn for lav, skal værdien om fornødent fastsættes af vurderingsmænd udmeldt af retten. Parterne hæfter solidarisk for omkostningerne ved vurderingen. Skyldes vurderingen, at parternes angivelse af værdien efter stempelmyndighedens skøn har været for lav, bæres omkostningerne dog af statskassen, medmindre vurderingsmændenes værdiansættelse ligger mere end 10 pct. over parternes.
Kapitel 3
Stempelafgiftens berigtigelse
§ 20. Det påhviler parterne i et retsforhold, hvorom der er oprettet et stempelpligtigt dokument, at sørge for, at dokumentet inden stemplingsfristens udløb, stemples efter reglerne i § 21, eller at dokumentet eller en bekræftet genpart af dette inden samme frist indleveres til stempelmyndigheden til afgørelse af stempelspørgsmålet. Er en part ikke i besiddelse af dokumentet eller en genpart af dette, kan han i stedet give stempelmyndigheden meddelelse om dokumentets oprettelse.
Stk. 2. Er dokumentet inden stemplingsfristens udløb indleveret til en anholdelsespligtig myndighed, jf. § 32, er det tilstrækkeligt, at dokumentet inden udleveringen stemples efter reglerne i § 21.
Stk. 3. Stemplingsfristen er 4 uger eller, hvis dokumentet ikke er oprettet her i landet, 8 uger fra stempelpligtens indtræden. Fristen kan forlænges af stempelmyndigheden, når omstændighederne taler derfor.
§ 21. Stempling uden medvirken af en stempelmyndighed kan foretages af de i § 22 nævnte myndigheder og særlige stempelmærkeforhandlere og af de anholdelsespligtige myndigheder, jf. § 32. Beregningen af afgiften påhviler parterne.
Stk. 2. Skatteministeren kan bestemme, at visse arter af dokumenter samt dokumenter, for hvilke afgiften ikke overstiger et vist beløb, skal kunne stemples af parterne selv eller af andre på deres vegne.
Stk. 3. 3) Told- og skatteforvaltningen kan give forsikringsselskaber tilladelse til selv at stemple forsikringsdokumenter. Bestemmelserne i stk. 5 og 6 om renter og gebyrer ved for sen indbetaling af afgiftstilsvaret gælder, såvel når forsikringsselskaber stempler efter 1. pkt., som når de stempler efter §§ 70 og 70 A.
Stk. 4. Stempling uden medvirken af en stempelmyndighed sker ved benyttelse af stempelmærker eller på anden måde efter skatteministerens nærmere bestemmelse.
Stk. 5. 4) Betales afgiftsbeløbet ikke rettidigt af de særlige stempelmærkeforhandlere, der er nævnt i stk. 1, eller af de virksomheder, der er nævnt i stk. 3, der har tilladelse til selv at stemple dokumenter, skal der betales rente efter § 7, stk. 1, jf. stk. 2, i opkrævningsloven.
Stk. 6. Der skal betales gebyr på 65 kr. for erindringsskrivelser vedrørende betaling af afgift.
Stk. 7. 4) Indbetaling af afgift som nævnt i stk. 5 sker efter kapitel 5 i opkrævningsloven.
§ 22. Stempelmærker kan købes på tinglysningskontorerne og i Skibsregistret samt efter skatteministerens bestemmelse på andre offentlige kontorer og hos særlige stempelmærkeforhandlere. De særlige forhandlere vederlægges efter regler fastsat af skatteministeren.
Stk. 2. Skatteministeren fastsætter de nærmere regler for forvaltningen af stempelmærker, herunder for de i stk. 1 nævnte myndigheders og særlige stempelmærkeforhandleres virksomhed.
§ 23. 3) Afgiftsmyndigheden (stempelmyndigheden) er told- og skatteforvaltningen. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for told- og skatteforvaltningens adgang til at træffe afgørelser efter denne lov. Ministeren kan endvidere fastsætte regler for, hvorledes de af afgiftsmyndigheden beregnede afgifter skal berigtiges.
§ 24. Stempelmyndigheden kan pålægge parterne inden en nærmere angiven frist at fremkomme med de oplysninger, som er fornødne for beregningen af stempelafgiften.
Stk. 2. Har stempelmyndigheden fået et dokument i hænde, der ikke stemples eller stemples med nedsat afgift, fordi det slutter sig til et andet dokument, kan stempelmyndigheden pålægge den, der er i besiddelse af sidstnævnte dokument, at indsende dette inden en nærmere angiven frist. Det samme gælder, hvor stempelmyndigheden har fået en genpart af et dokument som nævnt i § 11, stk. 2, i hænde.
Stk. 3. Er der i henhold til § 20, stk. 1, givet stempelmyndigheden meddelelse om et dokuments oprettelse, kan stempelmyndigheden pålægge den, der er i besiddelse af dokumentet, at indsende dette inden en nærmere angiven frist.
Stk. 4. Fremkommer de i stk. 1 nævnte oplysninger eller de i stk. 2 og 3 nævnte dokumenter ikke inden den angivne frist, kan stempelmyndigheden pålægge den pågældende daglige bøder, indtil oplysningen eller dokumentet fremkommer.
§ 25. Stempelmyndigheden kan af egen drift ændre sin afgiftsberegning til fordel for parterne. Ændring af beregningen til skade for parterne kan kun ske, hvis beregningen hviler på urigtige, ufuldstændige eller på anden måde vildledende oplysninger fra parterne eller deres befuldmægtigede.
Kapitel 4
Godtgørelse af stempelafgift
§ 27. Stempelmærker, som er anvendt til dokumenter, der ikke er underskrevet og ubenyttede stempelmærker, kan hos de i § 22 nævnte myndigheder og særlige stempelmærkeforhandlere ombyttes med andre stempelmærker til samme samlede pålydende.
Stk. 2. I stedet for ombytning kan mærkernes pålydende værdi godtgøres efter nærmere af skatteministeren fastsatte regler.
§ 28. Stempelmyndigheden godtgør på begæring
1) stempel, der er anvendt til et stempelfrit dokument,
2) beløb, hvormed det stempel, der er anvendt til et dokument, overstiger den fastsatte stempelafgift.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis godtgørelsen for et dokument er mindre end 50 kr.
§ 29. Der sker godtgørelse af stempelafgift på forsikringer, såfremt
1) en forsikringstager fortryder begæringen, før forsikringsselskabet har overtaget risikoen for forsikringsbegivenheden, eller
2) en forsikringstager gør brug af fortrydelsesretten efter lovgivningen om forbrugerbeskyttelse.
Stk. 2. Stempelafgift under 25 kr. godtgøres ikke efter nr. 1.
Stk. 3. Stempelmyndigheden kan betinge en godtgørelse af, at dokumentet afleveres til stempelmyndigheden.
Kapitel 5
Hæftelses- og kontrolbestemmelser
§ 31. Enhver, der er part i det retsforhold, som et stempelpligtigt dokument vedrører, hæfter for betaling af stempelafgiften. Hvis en part ikke har fast ophold her i landet, og dokumentet på hans vegne er underskrevet af en herboende person, hæfter tillige denne for afgiften.
Stk. 2. Den, der ved overdragelse eller på anden måde er indtrådt som berettiget efter et dokument, der ikke er tilstrækkeligt stemplet, skal inden 4 uger efter modtagelsen af dokumentet indsende dette eller en bekræftet genpart heraf til vedkommende stempelmyndighed, medmindre dokumentet er stemplet i henhold til en stempelmyndigheds afgørelse, eller dokumentet inden nævnte frist indleveres til en anholdelsespligtig myndighed. Det samme gælder den, der erhverver panteret i et dokument. Forsømmer han indsendelsen til stempelmyndigheden, og kan de afgiftspligtige, jf. stk. 1, åbenbart ikke betale den skyldige afgift, eller er deres opholdssted ubekendt, bliver han medansvarlig for betalingen.
Stk. 3. Skyldig stempelafgift kan med tillæg af renter og omkostninger inddrives ved indeholdelse i løn m.v. hos den pågældende efter reglerne om inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven.
§ 33. De anholdelsespligtige myndigheder skal anholde stempelpligtige dokumenter, som efter stemplingsfristens udløb er kommet dem i hænde, når
1) dokumentet er ustemplet,
2) det anvendte stempel antages at være for lavt,
3) stemplingen først er sket efter udløbet af stemplingsfristen, medmindre stemplingen er foretaget af en anholdelsespligtig myndighed, jf. stk. 2,
4) stempling efter § 21 ikke er sket i overensstemmelse med de regler, der gælder for sådan stempling.
Stk. 2. Er et dokument som nævnt i stk. 1, nr. 1, 2 eller 4, kommet den anholdelsespligtige myndighed i hænde inden stemplingsfristens udløb, må dokumentet kun udleveres, såfremt stemplingen forinden er bragt i orden. Er dette ikke sket, skal dokumentet anholdes.
Stk. 3. Endvidere skal dokumentet og genparter som nævnt i § 11 anholdes, når de ikke giver oplysning om stemplet til det dokument, hvortil de slutter sig, eller giver oplysning om et stempel, som må antages at være for lavt.
Stk. 4. Det anholdte dokument eller den anholdte genpart fremsendes til stempelmyndigheden, når den myndighed, der har anholdt dokumentet (genparten), har afsluttet behandlingen af den sag, hvorunder dokumentet (genparten) er anholdt.
Stk. 5. Et dokument, der alene indleveres til stempling, må ikke anholdes.