Artikel 

Hvad er en mangel?

Der er en fejl/mangel ved en vare:

  • hvis den ikke svarer til den betegnelse, den er solgt under, eller hvis sælgeren har givet forkerte eller vildledende oplysninger, som havde betydning for dit valg af varen.
  • hvis der på anden måde er givet urigtige eller vildledende oplysninger, f.eks.i annoncer, på emballagen eller i brugsanvisningen.
  • hvis sælgeren undlader at give dig oplysninger om varen, som har betydning for dit valg, og som sælgeren kendte eller burde kende.
  • hvis der i øvrigt er noget galt med varen, så den ikke er, som den burde være. F.eks. hvis kravene i købelovens § 75 a ikke er opfyldt:

Eksempler på mangler:

  • Pumpen i den nye vaskemaskine viser sig at have en produktionsfejl.
  • Sofaen, der er solgt som "ægte læder", viser sig at være af kunstlæder.
  • Sælgeren råder kunden til at købe en bestemt printer, der vil køre specielt godt med kundens hjemmecomputer, men senere viser det sig, at der skal anskaffes adskilligt ekstraudstyr for at få printeren til at fungere.
  • Et spisebord sælges som "meget robust", og det vises i annoncer med små børn til en børnefødselsdag, men bordet viser sig at være meget sart og tåler dårligt aftørring med en fugtig klud.
  • Sælgeren hævder, at det fremviste komfur er helt nyt, men senere viser det sig, at komfuret har stået på butikkens lager i flere år.
  • Sælgeren undlader at gøre kunden opmærksom på, at den jakke, kunden har forelsket sig i, hverken kan vaskes eller renses.

I flere af eksemplerne er der ikke tale om egentlige fejl ved de forskellige varer, men det anses alligevel som mangler, fordi kunden på en eller anden måde er blevet vildledt i forbindelse med købet. Der er kun tale om en mangel, hvis fejlen var til stede allerede ved leveringen. Det er normalt dig, som forbruger, der skal bevise, at dette var tilfældet. Hvis en fejl viser sig inden for de første 6 måneder efter leveringen, formodes fejlen dog at have været til stede ved leveringen. Det betyder, at forbrugeren som udgangspunkt ikke behøver at bevise, at fejlen var til stede på leveringstidspunktet. Men; hvis sælgeren kan sandsynliggøre, at fejlen ikke har været til stede på leveringstidspunktet, bortfalder formodningen. Det kan f.eks. være, at stødmærker og ridser i kameraet tyder på, at det har været tabt, eller en undersøgelse viser, at du har behandlet kameraet forkert. Formodningen kan ikke bruges ved alle typer af varer - f.eks. ikke ved letfordærvelige varer eller andre varer, som normalt ikke kan forventes at holde i 6 måneder. Altså: 0-6 måneder: fejlen formodes at have været til stede på leveringstidspunktet. 6-24 måneder: forbrugeren skal bevise, at fejlen var til stede på leveringstidspunktet.

 
 
 

Søgeord:KØB/EFTER KØB - AFTALER / oplysningspligt, KØB/EFTER KØB - AFTALER / mangler, LOVE / købeloven

Søgeordspolitik

 
PersondatapolitikForbrugerstyrelsen    Amagerfælledvej 56    2300 København S    T 3266 9000     fs@fs.dk