Fortrydelsesret - præinstalleret software
DRAFT!!!
Regn ikke med at nedenstående er korrekt.
Det skal alene ses som personlige noter i forbindelse med et sagsanlæg.
Sagsforløb
Præmisser
- Handlemåde: Fjernsalg (Internet)
- Betalingsmåde: Visa/Dankort
- Kundetype: Privat
Replik
Såfremt sælger anlægger sag imod mig, skal han komme
med en provokation, altså selve anklageskriftet.
Til denne provokation, skal jeg så komme med en replik,
altså "svar på tiltale".
Herunder de punkter som replikken kan komme til at indeholde.
-
Fortrydelsesretten kan ikke forringes
til ulempe for forbrugeren.
Et gebyr på 10% af købesummen må regnes for en forringelse
af fortrydelsesretten.
- Den tilbageleverede pc var forsøgt genskabt så meget det var muligt.
Typisk handler en tvist om at embalagen er beskadiget eller mangler,
og der skal så købes ny embalage og kunden kommer til at betale for det.
- Plomberingen af software på cdrom må ikke brydes jævnfør
forretningsbetingelserne.
- Hvis jeg havde taget en kopi (image) af den præinstellerede
software kunne jeg have genskabt computeren sådan som den var
blevet leveret.
Imidlertid kunne jeg samtidigt have installeret en virus eller
"trojansk hest" på maskinen samtidigt med. Dette ville kunne
gøres uden nogen umiddelbart ville opdage det.
Derfor må det nødvendigvis påregnes enhver it-forhandler at
præinstalleret software altid skal genskabes, hvis computeren
har været ude hos forbrugeren.
Ligeledes må gælde for en pc der har været opstillet i
en forretnings demonstrationslokale.
- "Genindstalleringsgebyret" var på kr. 480,- plus moms (kr. 600,-).
Jvf.
forretningsbetingelserne koster det kr. 200,- pr. halve time
hvis andre ting skal udføres for kundens regning.
- Det er ikke anført i forretningsbetingelserne at det koster
et genindstallationsgebyr på kr. 480,- plus moms.
Hvis ikke et gebyr er eksplicit nævnt, kan det ikke trækkes fra
en kunde der har handlet via fjernsalg og har betalt med Visa-Dankort.
- Det var ikke i nævnt i salgsannoncen at der var præinstallaleret
software på harddisken, og det kan derfor ikke regnes for
noget der har en værdi og skal genskabes for kundens regning.
- Fejl og mangler
Det var ikke på forhånd oplyst at der var præinstalleret software
på computeren.
Havde jeg vidst det, samt at den software ikke måtte røres,
ville jeg have handlet anderledes.
hvis sælgeren
undlader at give dig oplysninger om varen, som har
betydning for dit valg, og som sælgeren kendte eller burde kende.
- En enhed der kan sælges løst, fx en pc uden styresystem,
må ikke have tvunget bundling (kombinationssalg) med et styresystem.
Således skal man kunne købe varene hver for sig i samme forretning.
-
Sælger skal oplyse om fortrydelsesretten på et
varigt medie.
Havde jeg foretaget købet i en forretning, så kunne jeg have
spurgt sælger om denne computer ville virke "out of the box" med Linux.
Sælger kunne så have sagt nej eller "det ved jeg ikke", men det kunne
man ikke spørge web-serveren om.
Jeg endte iøvrigt med at købe en HP computer i Føtex, og til trods for
at den var med Amd64 virker den. Grafik kortet krævede binære drivere
så der købte jeg et andet kort, men ellers alt OK.
Præcedens
Følgende afgørelser ligner denne sag.
-
"I en sag, hvor der var en mangel ved en harddisk,
valgte sælgeren at foretage ombytning. Da klageren
oprindelig havde købt sin computer med
præinstalleret software,
fandt nævnet, at sælgeren var forpligtet til at
geninstallere softwaren efter ombytningen."
-
Fjernsalg. En forbruger kunne udnytte sin fortrydelsesret, selvom
printeren var blevet afprøvet
inden returneringen, idet det ikke var åbenbart, at afprøvning formindskede varens salgsværdi
Det skulle være muligt at finde lignende sager hos
pengeinstitutkendelser.dk,
men jeg har ikke lige kunnet finde nogen.
Links
Love
Følgende love er relateret til denne sag.
Lovene er kopieret fra www.retsinfo.dk.
Powered by:
Linux,
Apache,
Hans Schou
ISO/IEC 15445